- Årsberättelse/Årsredovisning
- Information om BOJ till poliser
- Internationella Brottsofferdagen
- Kontakt
- Lediga tjänster och ideella uppdrag
- Press
- Projekt
- Statistik
- Styrdokument
- Styrelse
- Tidningen Brottsoffer
- Valberedning
- Vanliga frågor om Brottsofferjouren
- Vår historia
- Vi identifierar oss digitalt med Säkra Samtal – en tjänst från SSF Stöldskyddsföreningen
- Vi tycker
- Information om BOJ till poliser
- Kontakt
- Internationella Brottsofferdagen
- Vanliga frågor om Brottsofferjouren
- Lediga tjänster och ideella uppdrag
- Vi tycker
- Press
- Projekt
- Statistik
- Styrelse
- Tidningen Brottsoffer
- Valberedning
- Vi identifierar oss digitalt med Säkra Samtal – en tjänst från SSF Stöldskyddsföreningen
- Vår historia
- Årsberättelse/Årsredovisning
- Styrdokument
Information om BOJ till poliser
Vanliga frågor
När kommer Brottsofferjouren höra av sig till målsäganden?
Generellt: inom 1- 2 veckor.
Det är svårt att lova målsäganden en exakt tidpunkt när anmälan tas upp eftersom det skiljer sig åt hur snabbt polisen i olika delar av landet sedan tar hand om och förmedlar ärendet till oss. Polisen förmedlar på olika sätt på olika orter (e-post, telefon, snigelpost) och med olika intervall. Ibland går det två veckor från anmälansdatum tills ärendet landar hos oss. Ibland går ärendet iväg nästa dag och vi får det direkt.
När ärendet nått BOJ är vår interna målsättning att ta en första kontakt (ofta via sms) inom 48 timmar helgfri vardag för ärenden av normal karaktär och inom 24 timmar för brådskande ärenden (allvarlig brottslighet eller unga brottsoffer).
Ringer BOJ upp från något särskilt nummer?
Varje brottsofferjour har egen telefoni och egna telefontider och arbetsmetoder. Vissa jourer ringer från skyddat nr. Andra har jourmobiler eller kontorstelefon där det tydligt framgår att det är BOJ som ringer.
Stödsökande som fått flera samtal från okänt nummer och vill veta om det är BOJ som ringt kan alltid ringa vår nationella stödlinje 116 006 så kan personalen där försöka reda ut om stödsökanden finns i systemet och om kontaktförsök gjorts.
Om någon behöver brådskande kontakt, hur gör jag då?
Enklast är att ringa 116 006 och förmedla ärendet via telefon den vägen. Telefoncentralens personal reder ut vart personen ska och flaggar ärendet internt så att den lokala jouren tar hand om det genast.
När du förmedlar ett ärende via 116 006 behövs förnamn, efternamn, kön, ungefärlig ålder, bostadskommun eller ort, telefonnummer och brottstyp för att vi ska kunna skapa ett ärende, förmedla det till rätt plats internt och så att en lämplig stödperson kan ringa upp.
Varken jag eller målsäganden vet om det är bäst att kryssa ”brottsofferjour”, ”kvinno/mansjour” eller ”kommunalt stödcentrum”, hur gör jag då?
Du kan alltid sätta kryss för brottsofferjour – vi tar kontakt och reder ut vad målsäganden behöver. Våra lokala brottsofferjourer har koll på vilka stödorganisationer och andra möjligheter till stöd och assistans som finns lokalt i varje kommun. Om personen behöver stöd eller hjälp som ligger utanför BOJs uppdrag kommer vi att peka målsäganden vidare till rätt instans.
Beställa fler informationskort ”Brottsoffer? Anhörig? Vittne?”
Vi behöver fler kort från BOJ att dela ut till personer som anmält brott. – Det går bra att beställa gratis här!
Den som anmält talar begränsad svenska, hur gör jag då?
Du kan ändå förmedla personen till BOJ! Det är nästan ännu viktigare att erbjuda att förmedla vidare till oss för den som är utsatt för brott och har begränsade språkkunskaper i svenska. Vi kan förklara rättsprocessen och ge stöd och råd på 25-30 språk. Kontakt på engelska kan vara ett alternativ för den som talar ett ovanligare språk.
Aktuell lista över tillgängliga språk finns här. Du behöver inte förmedla ärendet via formuläret på språksidan – det kan skickas samma väg som ärenden som gäller svensktalande stödsökande! I anmälningsformuläret i rutan för ”tolkbehov”, ange vilket språk det handlar om så går den informationen med till Brottsofferjouren och vi hittar en lämplig stödjare.
Hur kan jag ta upp ämnet och ställa frågan?
I foldern ”Har du ställt frågan?” finns några exempel på hur man kan ta upp frågan om kontakt med stödsökande verksamhet med målsäganden. Här är några fler varianter:
- Vill du prata med någon om det som hänt eller har du frågor om vad som kommer hända och vart du kan vända dig? Jag kan ordna så att en brottsofferstödjande verksamhet ringer upp dig.
- Kanske vore det av värde för dig att bli kontaktad av brottsofferstödjande verksamhet? De kan svara på frågor om rättsprocessen om det dyker upp några efter att vi lagt på eller vägleda dig till rätt instans. Och om du behöver prata med någon om det som hänt ger de även ett medmänskligt samtalsstöd.
- Skulle du vilja att någon från Brottsofferjouren ringde upp dig och kollar av läget med dig? Det kan uppkomma frågor på vägen som slår dig först om ett par dagar och då kanske det kan vara bra att någon ringer upp om ett tag och hör efter?
- Ibland kan det vara skönt att få prata med någon om det som hänt och få information och vägledning. Jag kan ordna så att en stödverksamhet i ditt område ringer upp dig, om du vill?
- Du har rätt att få stöd efter det som har hänt. Jag kan se till så att en brottsofferstödjande verksamhet ringer dig så att du får stöd, information och vägledning framåt.