Bedrägerier
Varje år utsätts hundratusentals svenskar för bedrägerier. Brottet är ett av de vanligaste i Sverige. År 2021 respektive 2022 polisanmäldes bedrägerier drygt 195 000 gånger.
Hos oss på Brottsofferjouren är bedrägeri en av de vanligaste anledningarna till stöd. Personer som utsatts för bedrägerier beskriver för oss att de mår mycket dåligt. Skulden och skammen är tung att bära. Ensamheten är ofta stor. Det är inte ovanligt med självmordstankar, men vår erfarenhet är att hopplösheten går att vända. Att det går att få kraften tillbaka.
Vem du än är, vad du än varit med om. Vi på Brottsofferjouren ger medmänskligt och praktiskt stöd till dig som är brottsutsatt, vittne eller anhörig. Helt gratis, anonymt om du vill. Du behöver inte ha polisanmält för att kontakta oss. Vi ger också praktisk information gällande bland annat polisanmälan, förundersökning och kontakt med myndigheter. Ring 116 006 eller chatta med oss här på hemsidan.
Vilka är de vanligaste bedrägerierna?
De bedrägeribrott som polisanmäldes flest gånger under 2022 var:
- Kortbedrägeri – att någon utan lov använder en annan persons betalkort eller kortuppgifter för att handla eller ta ut kontanter.
- Bedrägeri genom social manipulation – att lura någon på pengar eller personuppgifter genom att skapa och utnyttja ett förtroende.
- Annonsbedrägeri – att någon tar betalt för en vara i en annons som sedan inte levereras eller så levereras en falsk eller felaktig vara till köparen-
Bedrägeri genom social manipulation
Bedrägeri genom social manipulation kan drabba den utsatta extra hårt. Genom att utge sig för att vara till exempel en släkting, från polisen, banken eller hysa romantiska känslor för offret skapar bedragaren ett förtroende. Ett förtroende som sedan utnyttjas för att komma över pengar eller personuppgifter. Många som utsatts för bedrägerier genom social manipulation upplever skuld och skam. Utsattheten kan påverka det psykiska måendet. Många klarar inte av att berätta om det som hänt för nära och kära eller polisen i rädsla för att stämplas som glömska, förvirrade eller lättlurade.
Det finns fyra former av bedrägeri genom social manipulation: romansbedrägeri, investeringsbedrägeri, befogenhetsbedrägeri och bedrägeri genom social manipulation av annan typ. Vill du läsa mer om olika former av bedrägeri, både genom social manipulation och andra former, hittar du det under ”Tips och länkar” längst ner på sidan.
Många gånger är det mycket stora summor som bedragarna kommer över. Det är inte ovanligt att den som utsatts för den här typen av bedrägerier förlorat flera hundra tusen kronor.
Det är vanligare att bedrägerier genom social manipulation via telefon drabbar den äldre delen av befolkningen. Kvinnor utsätts oftare än män för romansbedrägerier. Fler män utsätts istället oftare för investeringsbedrägerier.
Skulden är aldrig din
Många som utsatts för bedrägerier känner stark skuld och skam. Man berättar hur man upplever att man själv varit en del av bedrägeriet. Att man litat på någon fast man ”borde vetat bättre” och genomskådat bluffen. Genom att godkänna eller göra en överföring av pengar med hjälp av sitt eget BankID eller lämnat ut kortuppgifter tar man på sig ansvar för det brott man blivit utsatt för.
Många som drabbats berättar dessutom hur omgivningen – partner, vänner, banker och försäkringsbolag – helt eller delvis lägger skulden för det inträffade på den som utsatts.
Men skulden ligger aldrig på den som blivit utsatt för ett brott. Ingen ber om att bli lurad. Ingen går medvetet med på att bli av med delar eller hela sin livsbesparing. Bedragare är mycket skickliga på att manipulera och vem som helst kan drabbas. Skulden ligger alltid hos bedragaren.
Hur arbetar bedragare?
Bedragarna är experter på det de gör. Att genomföra bedrägerier är deras jobb som de lägger ner mycket tid på att förfina. Argument, ljudbakgrunder, formuleringar och övertalningsförmåga testas, finslipas och testas igen. För bedragarna finns dessutom en outtömlig tillgång till potentiella offer. Om ett försök misslyckas är det bara att göra ett nytt försök med nästa person på listan.
Att de är experter på det de gör betyder att alla kan blir lurade. Ingen är immun. Inom Brottsofferjouren har vi gett till stöd till personer som själva arbetar på bank eller försäkringsbolag, där de hjälpt personer som blivit utsatta för bedrägerier.
Även om bedrägerier skiljer sig åt och ändras över tid, finns det vissa återkommande metoder som bedragare använder. Bedragarna använder alla eller en kombination av metoderna. Tillsammans bildar de ett bedrägligt nät av lögner, förtroende och stress som gör det svårare för offret att upptäcka att hen blir utsatt för ett brott. Var för sig är varje metod ett sätt att öka sårbarheten och därmed risken att bli lurad.
Här är de vanligaste metoderna:
1. Stressar offret
Stress är centralt i många bedrägerier. Bedragarna säger sig till exempel vara från din bank och att ett lån tagits i ditt namn men går att stoppa om du agerar här och nu om du loggar in på ditt bank med ditt BankID. Eller så ringer någon som låter som ditt barn eller barnbarn och säger att hen måste låna pengar nu på en gång för att betala tillbaka en skuld till några otäcka typer som hotar en där och då.
Med hjälp av stressen blockerar bedragarna ut offrets vanliga kritiska tänkande, ifrågasättande och källkritik. Och när de psykologiska försvaren är nedbrutna är det lättare att genomföra bedrägeriet.
Ofta handlar det om att offret måste agera under samma samtal. Den som utsätts har inte tid på sig att fundera, dubbelkolla eller sova på saken för då kommer det att vara för sent.
2. Skapar förtroendefulla relationer
Att bedragare bygger upp förtroendefulla relationer med sina offer är ett effektivt sätt att bryta ner ett försvar. För vem blir lurad av en vän? Av någon man haft en kärleksrelation med i flera månader? Eller av någon som ringer från polisen och vill skydda offret från pågående bedrägerier? Inom romansbedrägerier är det inte ovanligt att relationen pågått i flera år innan man börjar be om pengar. När den förtroendefulla relationen är befäst är det svårare att upptäcka det brott man blir utsatt för.
3. Gör researcharbete före samtalet
På flera sidor på nätet kan du lätt hitta information om andra. Helt anonymt kan du söka upp personnummer, bostadsform, inkomst, fordon, värdering av den bostad offret bor i, om offret bor med någon, har något husdjur och hur länge hen bott på sin adress. På det sättet har bedragaren ett kunskapsmässigt försprång som hen kan utnyttja både för att skapa ett förtroende eller stress i kontakten med sitt offer.
4. Gör researcharbete under samtalet
All information som bedragare kan behöva för att genomföra ett bedrägeri finns dock inte på nätet. Därför har de utvecklade metoder för ta reda på den information de behöver under samtalet. Till exempel kan bedragare inte i förväg ta reda på vilken bank ett offer har eller om det bor personer under 18 år i hushållet. Istället kan bedragarna till exempel komma med påståenden eller ställa frågor som offret får bekräfta eller rätta till: ”du Jeanette, jag ville bara kolla här, visst är du kund i Swedbank?”. ”Det är inte bara dig vi behöver skydda i det här läget, även barn kan bli drabbade om du står kvar på det här lånet. Finns det några barn i hushållet?”. På det sättet lämnar offret ifrån sig information som bedragarna använder mot offret senare i samtalet.
5. Använder förinspelade ljudbakgrunder
För att bygga upp illusionen av bedrägeriet använder bedragare ofta förinspelade ljudbakgrunder. Det kan vara sorl som om hen befinner sig i en kontorsmiljö. Men det kan också vara gatuljud med springande fotsteg för att bygga en illusion av att någon är jagad. De inspelade ljudbakgrunderna ökar sårbarheten hos offret och krattar för bedrägeriet.
6. Arbetar i grupp
För vissa former av bedrägerier arbetar bedragare i grupp. Ett av de vanligare tillvägagångssätten är att bedragare 1 ringer upp och säger sig vara från din bank och att det pågår en låneansökan eller ett bedrägeriförsök i ditt namn. En bit in i samtalet erbjuder personen dig att bli kopplad till eller ringa upp bankens säkerhetsavdelning. Ofta skickas säkerhetsavdelningens nummer via ett sms eller mail till offret. På det sättet luras offret att inte ringa till bankens riktiga nummer. När offret kontaktar säkerhetsavdelningen är det istället bedragare 2 som svarar och påstår sig arbeta på säkerhetsavdelningen. Det finns också återkommande fall där bedragare säger sig ringa från polisen och erbjuder sig att skicka över någon som kan ta hand om smycken, värdesaker och kontanter. Efter en stund kommer en person som säger sig vara polis och den som drabbas av brottet lämnar då över värdesakerna. Att vara flera bedragare som samarbetar skapar en illusion av en professionell verksamhet. Det ökar sårbarheten hos offret.
7. Skapar professionella hemsidor
Ytterligare ett sätt att skapa en illusion av en professionell verksamhet är att använda sig av hemsidor och tjänster som är snyggt designade och ger ett professionellt intryck. Det sänker garden och ökar risken att bli lurad.
8. Manipulerar till överföringar
Genom manipulativa strategier och verktyg förmår bedragaren offret att själv godkänna inloggningar och överföringar. Genom att utge sig vara från polisen, offrets bank eller försäkringskassan och låta trovärdig sänker man offrets skydd. För vem vill ifrågasätta polisen eller banken som ringer för ”att varna för den våg av bedrägerier just nu och där just du är i farozonen att drabbas”?
9. Skapar flera BankID
Man kan ha upp till tre mobila BankID per person samtidigt. Till varje BankID kan det kopplas olika telefonnummer. Genom att förmå offret att godkänna legitimering under ett samtal kan bedragaren skapa ett nytt mobilt BankID med ett nytt telefonnummer som går till en mobil som tillhör bedragaren. När väl ett nytt BankID skapats är risken att bedragaren gör stor skada. Bedragaren kan bli kund i en annan bank och ta lån där, adressändra hos Skatteverket så att avier skickas till en annan adress eller beställa nya betalkort som kan användas köp av varor på nätet eller i butik.
Skydda dig från att bli utsatt
Det finns några saker som är viktiga att tänka på för att skydda sig från att bli lurad och bestulen.
- Prata med någon du litar på. Om du blir uppringd av en okänd person eller får ett mejl eller ett sms med ett innehåll som gör dig osäker ska du stämma av det med någon du har förtroende för. Tillsammans kan ni fundera och göra efterforskningar för att avgöra om det är ett bedrägeri eller inte.
- Lägg på luren om någon ringer och du känner dig osäker. Du behöver inte vara artig.
- Släpp inte in någon hemma om du inte bett dem att komma. Polisen, försäkringsbolag, myndigheter eller seriösa företag gör aldrig spontana hembesök.
- Lämna aldrig lösenord, koder och inloggningsuppgifter till någon som ringer upp dig om inte du bett om att bli uppringd.
- Logga inte in på ditt Bank-ID efter uppmaning från någon utomstående. Banken, polisen eller andra myndigheter ringer aldrig upp dig och ber dig legitimera dig om inte du först själv bett dem höra av sig.
- Använd dig av de verktyg som hjälper dig att hålla koll på eventuella bedrägerier: kontrollera regelbundet dina kontoutdrag, spärra obehörig adressändring och ombudsregistrering hos Skatteverket, skaffa en digital brevlåda för att få meddelanden om din folkbokföringsadress ändras eller någon tar en kreditupplysning på dig.
- Kontrollera företag som kontaktar dig. Svensk handel har en varningslista som varnar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och för erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande. Finansinspektionen varnar för företag som erbjuder svenska konsumenter och investerare finansiella tjänster eller produkter utan att företaget har nödvändiga tillstånd i eller utanför Sverige. Länkar till både Svensk handel och Finansinspektionen hittar du i avsnittet ”Tips och Länkar” nedan.
- Kontrollera att du är på säkra hemsidor. Håll utkik efter en symbol med hänglås i, eller bredvid, adressfältet i din webbläsare och se till att webbadressen inleds med ”https”. Det betyder att webbsidan är krypterad vilket innebär att ingen annan kan läsa av den kortinformation eller de lösenord du skriver in. Undvik att logga in på ditt bankkonto från en allmän dator eller ett oskyddat trådlöst nätverk.
- Avstå från att investera om du inte förstår vad det handlar om. Finansmarknaden är komplex och består av många komplicerade produkter och faktorer som påverkar värdeutvecklingen på en vara, aktie eller råvara.
Under ”Tips och länkar” längst ner på sidan finns fler tips på hur du kan skydda dig mot bedrägerier.
Om du misstänker eller vet att du utsatts
Om du misstänker att du trots allt blivit utsatt för bedrägerier är det viktigt att du agerar. Så snabbt som möjlig. Oberoende av vilken typ av bedrägeri som du blivit utsatt för är det viktigt att du:
- Kontaktar banken för att spärra konton, kort och BankID.
- Polisanmäler och uppger vilken typ av bedrägeri det gäller om du vet det.
- Bestrid fakturor för varor eller tjänster du inte beställt. Det gör du genom att kontakta företaget som du fått krav eller fakturor från.
Läs och ladda ner vår folder om bedrägerier
Läs foldern ”Fakta, tips och råd om bedrägerier” digitalt genom att klicka på bilden nedan eller beställ till endast fraktkostnad i vår webbshop.
Misstänker du att du eller någon du bryr dig om har blivit utsatt för ett bedrägeribrott?
Vem som helst kan bli utsatt för bedrägeri och bedrägeriförsök. Du ska inte behöva känna någon skuld eller skam över vad du blivit utsatt för. Vi på Brottsofferjouren finns här för att ge dig medmänskligt stöd samt praktisk information gällande bl.a. polisanmälan, förundersökning och kontakt med myndigheter. Ring oss på 116 006, chatta med oss här på hemsidan eller maila fraga@boj.se. Du kan även komma i kontakt med oss via formuläret här.
Utbildningspaketet ”Försök inte lura mig”
Försök inte lura mig är ett utbildningspaket som innehåller handledning, filmer och annat material som ger ökad medvetenhet och bättre kunskaper om hur man kan skydda sig mot bedrägerier. Med stöd av en tydlig handledning kan utbildningen genomföras som studiecirkel eller användas som en del av ett informationsmöte. Polisen har tagit fram utbildningspaketet i samarbete med PRO, SPF Seniorerna och Brottsofferjouren Sverige. Läs mer och ladda ner materialet här.
Så hjälper du nära och kära att skydda sig mot bedrägerier
Ta del av polisens informationsmaterial nedan eller klicka på bilden för att komma till polisens hemsida.
Hjälp nära och kära att skydda sig mot bedrägerier
Tips och länkar
- Beskrivning av olika former av bedrägerier, Stöldskyddsföreningen/Säkerhetskollen
- Svensk handels varningslista
- Finansinspektionens varningslista över företag som erbjuder svenska konsumenter och investerare finansiella tjänster eller produkter
- Säkerhetstips om säker användning av BankID
- Hallå konsument från Konsumentombudsmannen om bluffar och bedrägerier
- Polisen om olika typer av bedrägerier
- Polisens tips om hur du kan skydda dig mot bedrägerier
- Tester för bättre förståelse för din digitala säkerhet och dina internetvanor, Säkerhetskollen
- Guide ”Skydda dig mot bedragare”, Internetstiftelsen och polisen