Telia hindrar bedragare – och skänker bedragarnas pengar till Brottsofferjouren

Telia skriver i ett pressmeddelande att de nu lanserar ytterligare ett skydd mot bedrägerier, Telia Payback, där kriminella som vill komma åt deras kunders pengar via så kallade Wangiri-samtal* kommer att både stoppas och debiteras. Telia Payback innebär dessutom att Telia vänder på logiken och i stället debiterar de kriminella när de försöker lura Telias kunder.

–  Vi vet att det är alldeles för många därute som känner någon eller som själv blivit drabbad av olika metoder av telefonbedrägerier. Det är en fruktansvärd upplevelse som ingen ska behöva vara med om. Därför vill vi ge alla en röst i kampen mot de kriminella. Med svenska folkets röster och historia i vårt säkerhetsskydd tar vi också ett viktigt steg i att bryta stigmat kring att bli utsatt och våga dela med oss – tillsammans stärker vi vår motståndskraft mot dessa brott, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

Förutom att inkludera svenska folket som en del av det nya skyddet, skänker Telia pengarna som tas från de kriminella till Brottsofferjouren, för att ge tillbaka till de som drabbats.

Brottsofferjouren har tusentals stödkontakter med bedrägeriutsatta varje år. Vi kan erbjuda dem medmänskligt stöd och hjälp med det praktiska. Ökad finansiering gör att vi kan hjälpa ännu fler utsatta, det är vi mycket tacksamma för.

Fredrik Mellqvist, generalsekreterare Brottsofferjouren Sverige

*Wangiri-samtal är en vanlig bedrägerimetod där kriminella ringer upp från utlandet och lägger på, för att mottagaren ska ringa tillbaka och betala höga avgifter för samtalet.

Läs hela pressmeddelandet från Telia här